Geld & zo

Veilig rijden verzekering ANWB. Mijn ervaringen.

Veilig rijden = besparen!

Veilig rijden startpunt.

Wij begonnen het veilig rijden ongeveer 1½ jaar geleden. Toen gingen we zuiniger rijden met onze auto, omdat wij wilde besparen op benzinekosten. We besloten onze snelheid aan te passen en spraken af dat we op de snelweg niet harder dan 100 kilometer per uur zouden rijden. Ook zouden we het toerental laag houden door eerder over te schakelen naar een hogere versnelling. We houden hierbij het seintje van de auto aan.

Toen ik onze verzekeringen onder de loep nam om te besparen, kwam de autoverzekering naar boven. Onze auto was All-risk verzekerd en we hadden geen eigen risico. We betaalde hiervoor ongeveer € 55,00 per maand.

vergelijken autoverzekering

Vergelijkbaar onderzoek.

Bij mijn onderzoek naar de goedkoopste aanbieder van autoverzekeringen ging ik grondig te werk, omdat ik de goedkoopste autoverzekering wilde vinden. Ik zocht dit op de vergelijkingssite van Pricewise.

Dat viel niet mee, omdat ook de voorwaarden bij ons moesten passen. We wilde goede voorwaarden voor minder premie. Dat is de bedoeling.

Via de vergelijkingssite lukte het niet, maar via het internet kwam ik terecht bij de ANWB. Die boden de Veilig Rijden Autoverzekering aan. Wat me meteen hierbij opviel was dat je tot 30% veilige rijders korting kon krijgen. Dat wilde ik natuurlijk wel.

Toen ik onze gegevens, de dekking, schadevrije jaren en andere informatie invulde, kwam deze verzekering als goedkoopste uit de bus met de juiste dekking.

Veilig Rijden Autoverzekering.

Net als bij andere verzekeringen kies je hier je basis- en aanvullende dekking.

Omdat wij al lid zijn van de ANWB kregen we direct al een korting van 5% op de premie. Dat is een mooi begin toch?

Maar dan komt de klapper! Je krijgt standaard 10% veilige rijders korting en daar boven op maar liefst nog eens 15% kennismakingskorting voor het eerste jaar. In totaal dus 30%. Dat is behoorlijk.

Toen ik de premie berekende kwam ik, inclusief deze kortingen op een premie van € 39,65 per maand. Dat is een besparing van maar liefst € 15,00 per maand en € 180,00 per jaar. Ik was meteen erg enthousiast.

30% korting verzekering

Hoe werkt het?

De prijs was goed, maar voordat ik de verzekering afsloot was ik benieuwd naar wat de ANWB verstaat onder veilig rijden en hoe het werkt.

Je krijgt van de ANWB een stick (soort van stekker) die je aansluit op de OBD-poort van je auto. Dat is de poort waarmee de garage je auto kan uitlezen ingeval van een storing of defect aan je auto.

Deze stick verzamelt gegevens tijdens het rijden en de ANWB beoordeelt, op basis van deze gegevens, je rijstijl.

Hoe veiliger je rijdt, des te meer korting je krijgt op je premie. De maximale korting van 30% moet je deels nog verdienen door veilig te rijden.

Maar wat is veilig rijden dan?

De ANWB leest je rijstijl af via de stick in je auto. Die verzamelt data over 4 onderdelen van het autorijden:

weg met bochten

1. Bochten.

Neem je de bochten soepel en rustig of ga je op 2 wielen of met gierende banden door de bocht. Daar zit nogal wat tussen, maar daar is waar de ANWB op let. Of je de bochten soepel en veilig neemt. Als je namelijk bochten met een te hoge snelheid neemt, is dat onveilig voor jou en je mede weggebruikers.

2. Snelheid.

Een ander onderdeel van de beoordeling is je snelheid. Houd jij je aan de maximale snelheid of rijd je te hard? Als je te hard rijdt, gaat dat ten koste van de veiligheid en daarmee je korting en betaal je dus meer premie. Je mag dus de maximum snelheid niet overschrijden. Niet op de snelweg, maar ook niet in de bebouwde kom of in een 30 kilometer zone.

3. Remmen.

Remmen is ook een onderdeel van de beoordeling, want als je te hard remt is dat gevaarlijk voor achterop komend verkeer en daarmee onveilig. Het gaat er hierbij om dat je situaties op tijd inschat en niet wacht tot je hard en abrupt moet remmen.

4. Optrekken.

Het laatste punt waarop de ANWB beoordeelt of je veilig rijdt, is het optrekken. Als je rustig optrekt en versnelt, houd je je aandacht op het verkeer. Het is onveilig als je te hard en te snel optrekt. Een wedstrijdje bij het verkeerslicht is er dus niet meer bij.

Beoordeling veilig rijden.

Op basis van de verzamelde gegevens beoordeelt de ANWB je rijstijl. Deze beoordeling zetten ze om in een rijscore. Deze rijscore bepaalt de hoogte van je korting op de premie en wordt een maal per kwartaal berekend.

10% veilige rijderskorting krijg je sowieso per kwartaal. Hoe veiliger jij rijdt, hoe beter je rijscore en des te meer korting je daar boven op krijgt. Die loopt op tot maximaal 30% en wordt aan het eind van het kwartaal betaald.

Als je onveilig rijdt, krijg je geen korting. Daarnaast kan het zijn dat je zelfs de standaard korting van 10%, die je per kwartaal krijgt, terug moet betalen. Dat heb je dus zelf in de hand.

Als je onveilig blijft rijden bestaat zelfs de kans dat de ANWB de verzekering eenzijdig opzegt.

Toen ik dat laatste las, kreeg ik het wat benauwd, maar het is niet zo dat je op een fout direct afgerekend wordt. De ANWB kijkt naar de gemiddelde rijscore over 3 maanden. Daarnaast ben ik erachter gekomen dat als je een keer iets te hard rijdt, dit niet meteen wordt afgestraft voor de berekening van je rijscore.

Mocht de beoordeling verkeerd uitpakken doordat bijvoorbeeld de garage te hard heeft gereden bij een onderhoud kun je dat aangeven. Als je kunt bewijzen dat je auto in onderhoud was, verwijderen ze deze data zodat deze niet meetelt in de berekening van je rijscore.

Kortingssysteem.

Het kortingssysteem werkt als volgt:

Zeer veilig rijgedrag. 20% tot 30% veilige rijderskorting.

Veilig rijgedrag. 10% tot 20% veilige rijderskorting.

Onveilig rijgedrag. 0% tot 10% veilige rijderskorting. Het kan zijn dat je de 10% starterskorting moet terugbetalen.

Feedback ANWB

Feedback.

De ANWB houdt je op de hoogte van je rijgedrag. Dat doen ze via de Veilig Rijden app via je smartphone. Om de 10 dagen, als je tenminste 65 kilometer hebt gereden, geven ze feedback over de 4 beoordelingscriteria (Optrekken, remmen, bochten en snelheid).

Daarnaast geven ze tips over deze onderdelen zodat je de rijscore eventueel kunt verbeteren.

Naast het aantal gereden kilometers geven ze ook een tussenstand van je rijscore en het bedrag aan korting dat je aan het eind van het kwartaal krijgt.

Mijn ervaringen tot nu toe.

Eerlijk gezegd koos ik voor de ANWB Veilig Rijden verzekering, omdat ik wilde besparen op de kosten van de autoverzekering. Zoveel mogelijk. Ik wilde een fors goedkopere verzekering, maar wèl met een goede dekking en voorwaarden.

Tot nu toe bevalt de verzekering ons prima. Zoals ik eerder al aangaf begonnen wij al met zuinig rijden, oftewel het nieuwe rijden. Je matigt je snelheid en houdt het toerental laag bij het schakelen. Daarnaast reden we altijd al beheerst en niet al te hard. Die aanpassing ging dus ook goed.

agressie verkeer

Lastig.

Waar we al snel achterkwamen was dat 30 kilometer per uur rijden wel heel erg langzaam is. Maar omdat het ons korting oplevert, houden we ons hier natuurlijk wel aan.

Maar…………… andere weggebruikers vinden het wel heel lastig als ze achter ons rijden en dus ook 30 kilometer moeten rijden. We zien ze vaak bumperkleven, zuchten en gebaren, zelfs knipperen met hun licht en soms worden we ingehaald binnen een 30 kilometer zone. Dat is best raar als je de wet volgt.

Het zelfde overkomt ons als we op bepaalde wegen rijden waar de maximale snelheid 50 kilometer per uur is. Zowel mannen als vrouwen raken behoorlijk geïrriteerd, zijn agressief en gebaren boos naar ons als ze ons in een woonwijk binnen de bebouwde kom inhalen met 70 kilometer per uur.

We staan soms nog steeds perplex van de acties en reacties van weggebruikers.

Buiten de bebouwde kom en op auto- en snelwegen hebben we hier overigens geen last van. Dat gaat prima, omdat de snelweg meerdere rijbanen heeft en je op 80 kilometer wegen vaak niet echt harder kunt rijden.

Dit vinden we eigenlijk het enige lastige aan deze verzekering. Je voelt je soms behoorlijk geïntimideerd door mede weggebruikers. Inmiddels zijn we gewent aan dit fenomeen en laten we ons niet dwingen of opjagen om harder te rijden.

Onze korting.

Tot nu toe hebben we nog nooit een onvoldoende rijscore gehad en is de feedback op onze rijstijl bijna altijd groen (goed). Af en toe krijgen we op een onderdeel een voldoende. Dat wordt dan meestal veroorzaakt dat je een aantal keer in de 10 dagen vergeet dat je op een 50 kilometer weg zit en die paar keer net even 2 kilometers te hard rijdt. Of dat een onoplettende fietser of voetganger de reden is dat je net even te hard moet remmen.

We betalen nu maandelijks € 39,65 aan premie. Dat is behoorlijk minder dan de premie die we eerder betaalden. En zoals je ziet, staat onze korting nu op 94 van de 100 en krijgen we aan het eind van het kwartaal nog eens € 21,00 korting.

De korting motiveert ons enorm om veilig te rijden. Daarmee dragen we trouwens ook bij aan de verkeersveiligheid. Dat is toch mooi meegenomen, vind ik. Wij zijn erg blij met deze verzekering.

Privacy.

Hier geeft de ANWB niet veel informatie over dan hetgeen in de voorwaarden staat. Bij een eventueel ongeval kan de ANWB gebruik maken van de verzamelde data van dat moment en gebruiken voor onderzoek.

Eerlijk gezegd heb ik er vertrouwen in hoe de ANWB met de gegevens over onze rijstijl omgaat. We houden ons aan de wet en vinden het niet erg dat ze weten waar wij rijden.

Conclusie.

Ondanks dat de ANWB ons ‘volgt’ en we af en toe wat agressiever benadert worden door mede weggebruikers, zijn wij erg blij met deze verzekering. We betalen behoorlijk minder premie voor een uitgebreide en goede dekking.

De besparingen lopen voor ons op tot € 180,00 per jaar. Die zeeten we opzij voor een heerlijke vakantie.

Wil je meer weten over mijn besparingen? Misschien vind je onderstaande artikelen interessant.

Courgette kweken. Wat een geweldig avontuur!

Tuin ideeën en klein budget? Zo doe je dat!

Tanken in België en Duitsland. Bespaar maar liefst honderden euro’s.

Show More

One Comment

  1. De veilig rijden verzekering is een prima verzekering. Het bevalt goed. Je wordt op optrekken, remmen, bochten, snelheid, en smartphone gebruik getoetst. Dit gebeurt na 10 dagen. Het registreren van het smartphone gebruik is niet juist, dit klopt niet. Dit is bekend bij de ANWB, hier wordt aan gewerkt. Het is niet nadelig in de punten van het overzicht.
    Als je een rustige rijder bent dan kun je hier je voordeel uithalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close