Goedkope maaltijden versus gezonde maaltijden. Zo kan het allebei.

Goedkope maaltijden versus gezonde maaltijden.

Dit is een dilemma waar ik tegen aanliep toen ik begon met besparen en wat jij zeker herkent als je ook let op je huishoudelijke uitgaven. Ik kwam erachter dat goedkope maaltijden niet altijd gezond waren. Nu is dat natuurlijk niet altijd een probleem, maar uiteindelijk is gezond eten wel erg belangrijk. Je wil je gezin een gezonde maaltijd voorzetten, omdat je wil dat ze allemaal gezond blijven. Ongezond eten heeft nu eenmaal een slechte invloed op je gezondheid.

Omdat iedereen het tegenwoordig erg druk heeft met van alles en nog wat doen we vaak concessies met het eten. Je kiest dan snel voor makkelijke maaltijden. Die zorgen ervoor dat je niet teveel tijd kwijt bent met koken, omdat je na het eten nog weg moet.

Daar ben ik van afgestapt. Ik wil dolgraag besparen, maar niet ten koste van de gezondheid van mijn gezin en mijzelf. Dus ging ik op zoek naar een middenweg. Goedkope èn gezonde maaltijden.

Goedkoop eten hoeft niet duur te zijn.

Gelukkig is het nog niet zo erg als in de Verenigde Staten. Als je daar in de supermarkt komt sla je steil achterover van de prijzen van groenten en fruit. Een hamburger bij een fastfood keten kost je slechts $ 1,00 terwijl een zakje gemengde sla $ 5,00 kost. Het is niet zo gek dat obesitas hier veel vaker voorkomt dan in bijvoorbeeld Nederland.

Maar misschien lijkt dit in Nederland ook al lastig. Maar toch is dat niet helemaal zo. Het is zelfs zo dat gezonde etenswaren vaak goedkoper zijn dan ongezonde. Kant en klaar maaltijden met allerlei toegevoegde stoffen zijn vaak duur.

Als je gezond eet en daarnaast ook nog wat beweegt, loop je minder risico op hart- en vaatziekten, suikerziekte en sommige soorten van kanker.

Voorbereiding.

Het begint met zoals met andere plannen met een goede voorbereiding. Ik kijk altijd eerst wat ik nog in mijn kelder heb staan aan voorraad. Dat hoef ik in ieder geval niet meer te kopen. Stem op de producten die je nog hebt staan je weekmenu af. Vervolgens maak ik het weekmenu (af).

Op basis van het weekmenu maak ik een boodschappenlijst voor de hele week. Hierbij houd ik natuurlijk rekening met de houdbaarheid van verse producten. Met het boodschappenlijstje voor de hele week voorkom je dat je vaker naar de winkel moet, waardoor je misschien verleid wordt om dingen te kopen die je niet nodig hebt.

Bewustzijn.

Ben je ervan bewust dat er prijsverschillen tussen de verschillende supermarkten en weekmarkten. Kijk wat er bij jou in de buurt het goedkoopst is. Doe hier onderzoek naar en vergelijk prijzen onderling. Koop vervolgens daar waar het product het goedkoopst is.

Voor mij betekent dit dat ik wekelijks op vrijdag 3 supermarkten bezoek voor mijn weekboodschappen. Jumbo, Aldi en Lidl. De laatste tijd merk ik dat ik meer bij Jumbo en Lidl koop dan bij Aldi, omdat de prijzen van Aldi behoorlijk gestegen zijn dit jaar.

Naar welke supermarkt(en) je ook gaat, let op de aanbiedingen. Ongezonde producten zijn vaak in de aanbieding. Maar als bijvoorbeeld bloemkool in de aanbieding is, kies dan hiervoor. Ook al staat er broccoli op je lijstje.

Groente en fruit.

Kies voor seizoensproducten. De prijzen van bepaalde groente- en fruitsoorten verschillen per seizoen. Maak hier slim gebruik van.

Snijd zelf je groenten, want voorgesneden groenten zijn duurder. Een alternatief hiervoor kunnen ook groenten uit blik of een pot zijn. En zelfs uit de diepvries. Niet duur, maar toch gezond.

Na een tijdje ken je je pappenheimers en weet je wat en waar je het best kunt kopen.

Vlees en vis.

Het zal voor sommigen even wennen zijn, maar we kunnen best een aantal keer per week zonder een stukje vlees of vis. Vlees en vis zijn duur en slokken een groot deel van je budget op.

Tegenwoordig zijn er voldoende variaties en producten waarmee je een heerlijk, gezonde en goedkope maaltijd op tafel kunt zetten. Sommige recepten vind ik zo lekker dat ik het vlees niet eens mis. Vlees kun je bijvoorbeeld makkelijk vervangen door peulvruchten.

Lekker voor weinig.

Wil je ook minder uitgeven aan je dagelijkse boodschappen, maar wel lekker en gezond eten? Met de recepten in dit boek van het Voedingscentrum zet je een heerlijke maaltijd op tafel en hoef je toch niet diep in de buidel te tasten. Alle menu’s zijn gebaseerd op de nieuwe Schijf van Vijf en kosten gemiddeld €2,- per persoon.

Lekker voor weinig

Inclusief veel tips om slimmer in te kopen, te koken en te bewaren. Zo bespaar je nog meer op je uitgaven.
De prijzen bij de recepten zijn doorberekend door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

Met dit boek zet ook jij een goedkope en gezonde maaltijd op tafel voor je gezin.

Wat zijn gezonde goedkope recepten?

Naast de gezonde en goedkope recepten van Het Voedingscentrum zijn er vele andere recepten waarmee je goedkope maaltijden, die toch gezond zijn, op tafel kunt zetten.

Tegenwoordig zijn er vele manieren om gezond en verantwoord te eten. Op dit moment vind ik het prettig om op mijn koolhydraten te letten. Ik merk dat als ik veel koolhydraten eet mijn buik opzet en ik te veel toegevoegde suikers binnen krijg. Hierdoor ga ik al snel weer trek krijgen.

Het minderen van koolhydraten is overigens niet alleen voor mij goed, maar gezond voor iedereen. De combinatie van gezonde en goedkope maaltijden met koolhydraat arme recepten is eigenlijk perfect, omdat koolhydraat arme producten vaak goedkoop zijn. Bijvoorbeeld verse groenten.

Meer redenen om koolhydraat arm te eten.

  • stabielere bloedsuikerspiegel
  • betere vetverbranding
  • minder calorieën
  • minder overgewicht
  • je eet gezonder
  • het is makkelijk vol te houden omdat het geen dieet is

De combi tussen koolhydraat arm, gezond en goedkoop voedsel ideaal en sluit naadloos op elkaar aan.

Koolhydraat arm eten?

Door goed en gezond te eten, krijg je meer energie en zit je lekkerder in je vel. Je hoeft niet altijd een streng dieet te volgen om kilo’s te verliezen, een paar simpele aanpassingen in je voeding zijn soms al genoeg.

Koolhydraat arme recepten

Met Gezond slank met de Foodsisters ontdek je dat koolhydraatarm en minder suiker eten helemaal niet moeilijk hoeft te zijn, en zelfs heel goed smaakt. Je leert lekker en gevarieerd te eten met vooral veel groenten. Alle recepten zijn eenvoudig te bereiden met ingrediënten die je in de supermarkt kunt kopen en alle gerechten staan in een mum van tijd op tafel.

Conclusie goedkope versus gezonde maaltijden.

Je kunt, als je goed voorbereid bent, goedkope en ook gezonde maaltijden aan je gezin voorschotelen. Het eten van koolhydraat arme maaltijden sluit perfect aan bij goedkoop en toch gezond eten. Dit is echt een aanrader.

Met de 2 genoemde boeken kun jij ook ervoor zorgen dat jouw gezin gezond, maar goedkoop eet. Van het bespaarde geld kun je samen iets leuks doen. Bijvoorbeeld een vakantie of een uitstapje.

Wil jij meer weten over besparen en budgetteren? Misschien vind je onderstaande artikelen interessant.

Show More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close