Geld & zo

Verdiepingsslag 5 stappenplan om uw geldzaken te regelen.

Ook jij kunt het.

5 stappenplan.

In dit artikel maak ik een verdiepingsslag  voor het stappenplan dat ik eerder beschreef. De reden hiervoor is dat je waarschijnlijk van een aantal onderdelen van het stappenplan  meer wil weten. In dit artikel ga ik graag dieper  in op een aantal onderdelen om je te laten zien dat besparen echt kan.

Stappenplan.

Ik nodig je uit, naast het stappenplan, het boek van John Williams ‘Een dubbeltje op zijn kant’ te lezen. John maakt al jaren TV programma’s over mensen die in de financiële problemen zijn gekomen. Je kunt  inspiratie en motivatie uit het boek op doen om er zelf aan de slag te gaan.

Waarom een stappenplan?

Een stappenplan geeft je een bepaalde structuur en overzicht. Zomaar aan de gang gaan, zonder na te denken over de volgorde en de volgende actie is zinloos. Je hebt een leidraad, een stappenplan, nodig.

Het stappenplan is  feitelijk een plan dat je uit moet voeren. Je kunt erover wikken en wegen, maar het blijft een kwestie van doen, doen en nog eens doen. Want als je niets doet, verandert er niets. Als er niets verandert, loop je het risico dat je in de financiële problemen komt.

Onderstaande onderdelen uit het stappenplan licht ik nader toe, omdat deze stappen niet uitsluitend doe-stappen zijn:

  • Doelen stellen
  • Inrichten geldzaken

Doelen stellen.

Bij het vaststellen van doelen is het van belang om deze duidelijk en concreet te benoemen. Het is dan makkelijker om plannen te maken hoe je deze doelen kunt bereiken.

Een doel stellen werkt motiverend. Als je gaat fietsen zonder doel, stop je als je benen verzuren. Als je jezelf een doel stelt 100 km te fietsen, houd je het langer uit.

Je kunt een doel makkelijker halen als ze aan bepaalde eisen voldoen:

  • Stel een uitdagend, maar  haalbaar doel dat aansluit bij jouw kennis en vaardigheden.
  • Leg je doel SMART vast.  Dat wil zeggen: Specifiek, Meetbaar , Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Vragen met Waar,  Wat, Hoe  en Wanneer helpen je hierbij.
Voorbeeld: Aan het eind van het jaar wil ik € 2.500 ,00 gespaard hebben voor onze vakantie naar Italië. Ik zet hiervoor maandelijks € 210,00  op mijn spaarrekening. Daarnaast zet ik nog eens € 40,00 per maand extra opzij als buffer voor het geval dat de vakantie duurder uitvalt. Om dit te bereiken, mag ik per maand maar € 25,00 uitgeven aan etentjes met mijn vriendinnen.

Wanneer begin je?

Tip: Kies het juiste moment om te starten. Op zich is elk moment goed, maar het is makkelijker te starten op de dag dat je salaris gestort wordt.

Het helpt om je doelen in stappen te verdelen. Om meer te sparen zul je minder moeten uitgeven. Simpel. Je zou hier al over na kunnen denken als eerste stap om je doel te bereiken. Onthoud dat je met veel kleine stapjes uiteindelijk ook ver komt.

Meten is weten.

Kijk regelmatig naar je spaarsaldo en hoe ver je al op weg bent. Controleer bijvoorbeeld maandelijks je spaarsaldo en het saldo van je betaalrekening. Het positieve resultaat werkt motiverend. Dit houd je aan de gang.

“Every accomplishment starts with the decision to try” John F. Kennedy

      Inrichten geldzaken.

      Het inrichten van je geldzaken is moeilijker dan je denkt en vergt discipline. Hier komt veel bij kijken en is niet alleen een kwestie van doen. Aanpassing van je gewoontes en gedrag is noodzakelijk om je doel te bereiken.  Eerder lukte het namelijk niet of deed je het niet. Je zult nu dus een andere weg in moeten slaan.

      Voor het inrichten van je geldzaken heb je een apart plan nodig. De basis van dit plan is je uitgavenpatroon dat je inzichtelijk hebt gemaakt door je uitgaven te noteren en categoriseren.

      Voorbeeld: als ik meer wil sparen, moet ik minder uitgeven. Op welke uitgaven kan en wil  ik besparen? Op welke momenten geef ik hieraan geld uit?

      Minder uitgeven.

      Dit is kort door de bocht gezegd een kwestie van keuzes maken. Op welke uitgaven ga je besparen en wat ga je schrappen? Dit is erg lastig, maar noodzakelijk.

      Tips.

      • Maak een maximaal budget voor je wekelijkse boodschappen.
      • Neem een vast bedrag per week om iets leuks te doen.
      • Haal een keer per maand contant geld in huis voor  je boodschappen en om leuke dingen te doen.
      • Gebruik hiervoor envelopjes en haal per week het bedrag eruit voor die week.
      • Gebruik je betaalpas alleen om het contant geld op te nemen.
      • Zeg abonnementen op die je niet volledig benut.
      • Kijk eens naar een goedkoop sim-only abonnement voor je telefoon.
      • Stap over van energieleverancier, zorgverzekering, verzekeringen, internetprovider etc.

      Zo kun je eindeloos doorgaan om minder geld uit te geven. Goed bezig, maar gun jezelf ook wat en blijf alert.

      Meerdere kleine besparingen  leveren ook een groot voordeel op. Neem je eigen gemaakte lunch mee naar je werk. Dat is veel goedkoper dan een broodje uit de kantine. Per dag scheelt dat  zeker € 2,50. Per week dus € 12,50, dus per maand al € 50,00. Een klein doel levert al een behoorlijke besparing op. Het stappenplan werkt.

      Veranderingen aanbrengen in je gewoontegedrag.

      Kleine veranderingen in je gewoontes, zoals je eigen gemaakte lunch meenemen naar je werk, zorgen ervoor dat je verder komt en minder geld uitgeeft. En dus meer spaart!

      Maar gewoontegedrag is vaak al jaren ingebakken in je systeem en hierdoor niet zo makkelijk te veranderen. Gewoontegedrag is vaak een reactie ergens op.

      • Als ik ’s avonds moe ben dan snoep ik veel.
      • Als ik moet tanken dan koop ik altijd wat drinken.
      • Als ik een boodschap moet doen, neem ik de auto.
      • Als ik reclamefolders binnen krijg dan wil ik winkelen.

      In plaats van dit gewoontegedrag door te zetten, kun je bijvoorbeeld  nieuw gedrag aanleren.

      • Als ik ’s avonds moe ben, ga ik in bad liggen.
      • Als ik moet tanken, drink ik uit mijn zelf meegenomen flesje water.
      • Als ik een boodschap moet doen, pak ik voortaan de fiets of ga te voet.
      • Als ik reclamefolders binnen krijg, gooi ik ze direct bij het oud papier.

      Als-dan gedrag formuleren.

      Naast het aanpassen van je gewoontegedrag is het ook van belang dat je nieuw als-dan gedrag formuleert.

      •  Als ik mijn loon heb gekregen, zet ik meteen € 100,00 op mijn spaarrekening.
      • Als ik loon heb gekregen, mag ik € 25,00 per week uitgeven aan iets leuks. Maar niet meer.

    Je hoeft niet direct al je gewoontes aan te passen. Het werkt het best als je dit een voor een doet. Als je de ene gewoonte hebt aangepast, start je pas met de volgende. Je zult aan je nieuwe gewoontes moeten wennen. Dat heeft tijd nodig. Als je er teveel tegelijk verandert, verlies je jezelf en  bereik je je doel niet.

    Vervallen in oude gewoontes.

    Als je net bent gestart met het stappenplan, gaat het meestal vlot. Als je langer bezig bent, kun je een terugval krijgen en vervallen in oud gewoontegedrag. Die momenten kunnen ontstaan door bijvoorbeeld:

    • Je hebt ruzie gehad met je vriend(in).
    • Je krijgt via een email een aantrekkelijke kortingscode.
    • Tijdens een uitje hebben je vrienden/vriendinnen meer te besteden.

    De makkelijkste en meest menselijke manier om hiermee om te gaan is deze situaties te vermijden.  Je laat je partner tanken  zodat je geen drinken koopt bij het tankstation. Of gaat niet meer uit met je vrienden.

    Op de korte termijn lijkt dit een goede oplossing, maar op lange termijn zeker niet. Vermijdingsgedrag werkt nooit. Je kunt beter kiezen om met dit soort situaties om te gaan en ze aan te pakken.  Dat kun je bijvoorbeeld doen door  zogenaamde bindingstechnieken te gebruiken.

    Voorbeeld:

    • Het geld voor de maandelijkse boodschappen haal ik contant in huis.  De rest van de maand gebruik ik mijn betaalpas niet meer.
    • Ik schrijf me uit voor nieuwsbrieven over kleding.
    • Ik maak een boodschappen briefje en houd me hieraan en koop niet meer.

Terugval?

Ben niet te streng voor je zelf als je een terugval hebt. Dat overkomt de beste. Daar leer je weer van. De volgende keer doe je het gewoon anders. Houd het stappenplan in je achterhoofd. Dan  hou je het vol.

Wat je erg kan helpen is dat je jezelf na een goede periode  beloont. Kies dan wel voor een beloning die bij je nieuwe gedrag hoort. Bijvoorbeeld een bosje bloemen.

Tot slot.

Je hebt nu veel informatie gekregen over het regelen van je geldzaken, het stappenplan  en het veranderen van gewoontegedrag. Laat het op je in werken en ga aan de slag. Start met het  besparen op je boodschappen.

Houd dit blog in de gaten, want de informatie kan je zeker verder helpen.

Vele groetjes en tot kijk,

Show More
Boeken algemeen

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close